|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

گردهمایی «اجرای طرح ارتقاء توانمندسازی صیانت از منابع آب» در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی استان رستان

گردهمایی «اجرای طرح توانمندسازی صیانت از منابع آب» به میزبانی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان و با حضور مدیران حوزه آب و مسئولان دستگاه قضایی در این استان ، برگزار گردید تا دغدغه‌ها و نگرانی های خود را پیرامون مسئله آب مطرح کنند. .

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای لرستان ، رضا میرزایی مدیرعامل این شرکت در این گردهمایی با اشاره به اینکه آب مهمترین زیرساخت توسعه در بخش های مختلف کشاورزی و صنعت است، اظهار داشت: کم آبی از ویژگی های هیدرولوژیکی ایران است و در متون قدیمی نیز همواره بر موضوع کم آبی و خشکسالی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه ایران در کمربند خشک جهان قرار گرفته و متوسط بارندگی های ما یک سوم متوسط جهانی است، تصریح کرد: از لحاظ تبخیر نیز میانگین تبخیر در دنیا ۸۰۰ میلی متر است و در ایران این میزان ۲۱۰۰ تا ۲۴۰۰ ملی متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان با بیان اینکه تبخیر در ایران ۲.۵ تا ۳ برابر میانگین دنیا است، این در حالیست که مقدار آب تجدید پذیر ایران ۰.۳۶ درصد آبهای شیرین و تجدید پذیر دنیا است، تصریح کرد: البته بحران آب یک دشمن خودپرورده است، بخش عمده آن به سوء مدیریت ها برمی گردد.

میرزایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۱۵ دشت ممنوعه در کشور داریم که بیش از ۵۰ درصد دشت های کشور را شامل می شود.

تا سال ۸۵ تعداد ۱۰۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز داشتیم که این میزان از سال ۸۵ به بعد، به ۳۲۰ هزار حلقه چاه رسیده است

وی با بیان اینکه تا سال ۸۵ تعداد ۱۰۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز داشتیم که این میزان از سال ۸۵ به بعد، به ۳۲۰ هزار حلقه چاه رسیده است، تصریح کرد: زمانی می رسد که اگر همه مواد معدنی را هم بفروشیم نمی توانیم آب را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۵ میلی متر باران داشته ایم که نسبت به دوره گذشته در سال قبل کاهش ۷۴ درصدی و نسبت به میانگین بلندمدت کاهش ۹۰ درصدی داشته است، افزود: طی ۱۰ سال گذشته ذخایر آب ما هر ساله ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

میرزایی خاطرنشان کرد: شروع دیرهنگام بارش ها، وضعیت را در سال آبی جاری دچار مشکل می کند.

در سال ۵۷ سطح آب زیرزمینی در کوهدشت ۷ متر بود و امروز به عمق ۷۰ متری رسیده است

وی یادآور شد: ۶ سد در لرستان داریم که در حال حاضر بالغ بر ۶۲ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با تاکید بر اینکه درست است یکی از استان های تولید کننده آب هستیم اما این امر به معنای نداشتن مشکل در استان نیست، افزود: سطح ایستابی آب در همه دشت های لرستان از یک تا ۱۴ متر کاهش یافته است؛ در کوهدشت و رومشکان بیلان آب منفی است.

میرزایی با بیان اینکه در سال ۵۷ سطح آب زیرزمینی در کوهدشت ۷ متر بود و امروز به عمق ۷۰ متری رسیده است، تصریح کرد: در حوزه مدیریت آب استان فرصت سوزی شده است اما مقصر ما نیستیم.

وی ادامه داد: تا سال ۱۳۸۰ هیچ طرح توسعه منابع آبی در لرستان اجرا نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با اشاره به اینکه طرح های انتقال آب بین حوزه ای فقط متعلق به لرستان نیست، جزو سیاست های وزارت نیرو است، اظهار داشت: ماهم با بحث انتقال بین حوزه ای آب مخالفیم؛ پیگیر هستیم تا فرصت های از دست رفته را جبران کنیم.

حسن ترابی عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه لرستان در این گردهمایی با اشاره به اینکه ۱۸۰ سال پیش در ایران خشکسالی اتفاق می افتد و مستندات نشان می دهد بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت ایران براثر خشکسالی از بین می روند، پس از آن نیز دوره خشکسالی دیگری اتفاق می افتد، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۸ خشکسالی بعدی در ایران رخ داد که تاکنون استمرار دارد.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد بارش های جوی در ایران تبخیر می شود و ۳۰ درصد آن به زمین نفوذ کرده و یا تبدیل به رواناب می شود؛ این در حالیست که توزیع بارش ها در ایران نه به لحاظ مکانی و نه به لحاظ زمانی مناسب نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه ما در بهار و تابستان برای مقوله کشاورزی آب نیاز داریم و اکثر بارش ها در فصل زمستان اتفاق می افتد، تصریح کرد: در این شرایط نیازمند به مخازن مخازن سطحی و زیرزمینی آب هستیم.

وی یادآور شد: امروز آمار دقیقی از برداشت آب های زیرزمینی از طریق چاه های مجاز و غیرمجاز وجود ندارد؛ هرچه آب از چاه ها بکشیم از آن سو چشمه ها خشک می شوند؛ طی سال های ۷۸ تا ۸۸ میزان بارش ها در خرم آباد تغییر آنچنانی نداشت اما دبی چشمه ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافت؛ علت این بود که برداشت آب از طریق چاه ها رو به افزایش بود.

کد خبر: 365
  تاریخ خبر : 25 آبان 1396
 روابط عمومی
 2123
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 36
  • بیشترین بازدید همزمان : 323
  • بازدید امروز : 7,077
  • بازدید دیروز : 23,031
  • کل بازدید : 6,282,130
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 11:57:54
  • شناسه IP شما : 3.83.87.94

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خرم آباد – میدان 22 بهمن – بلوار ولیعصر – بالاتر از تقاطع 60 متری – شرکت آب منطقه ای لرستان
  • کدپستی : 6814993437
  • تلفن : 06633224023
  • فاکس : 06633208060
  • پست الکترونیکی : lsrw[at]lsrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 06633206020