|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

به مناسبت ۲۲ مارس و سوم فروردین ماه روز جهانی آب؛

پیام مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره آب منطقه ای لرستان

رضا میرزایی، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره آب منطقه ای لرستان به مناسبت ۲۲ مارس و سوم فروردین ماه روز جهانی آب پیامی صادر کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای لرستان، رضا میرزایی، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره آب منطقه ای لرستان به مناسبت ۲۲ مارس و سوم فروردین ماه روز جهانی آب در پیامی عنوان کرد:

با عرض تبریک روز جهانی آب به همه ملل دنیا و عید باستانی نوروز به همه هموطنان ایرانی، به ویژه همکاران صنعت آب و برق.

می دانیم آب بعد از هوا مهم ترین و با ارزش ترین ماده حیاتی است که زندگی بدون آن محال است. اهمیت آب و توجه به مصرف آن در جوامع مختلف موجب شده تا روزی را به این ماده حیاتی اختصاص دهند. به همین سبب روز ۲۲ مارس توسط سازمان ملل به نام روز جهانی آب نامگذاری شده است. این رویداد مهم جهانی و بین المللی که به مسائل مختلف آب و حمایت از مدیریت پایدار آب شیرین تاکید دارد مصادف با سوم فروردین ماه و آغاز بهار طبیعت ایرانی و فصل نزول بارش هاست که در این روز، گل و سبزه زنده و شکفته می‌شود و زمین با آب چشمه ساران آراستگی پیدا می‌کند و زینت و شادابی به خود می گیرد.

این عنصر شگفت‌انگیز، به لحاظ اهمیت و نقشی که در حیات انسان و نبات داشته در طول تاریخ همواره مورد احترام و تقدیس ملل مختلف بوده و اسطوره های فراوانی پیرامون آن شکل گرفته است. در نزد ایرانیان باستان نیز آب دارای جایگاه بسیار والایی بوده، به طوری که پارسیان آب را بسیار گرامی می داشتند و حفاظت از آن را وظیفه آیینی خویش می دانستند و بسیاری از این اعتقادات در ادبیات کلاسیک ما از جمله شاهنامه فردوسی به عنوان جایگاه تجلی اساطیر و باورهای ایرانی به تصویر کشیده شده است. نقش نمادین اسطوره ای آب در فرهنگ ایرانی در خلقت اولیه جهان از آب و پایان نمادین حیات در آن، مظهر جاودانگی و تداوم حیات مادی، آزمونی از ماده برای تطهیر روان و پالایش روح و عبور از مرحله کهن و ورود به مرحله متعالی جدید و شستشوی برای نیایش، همگی جلوه هایی از باورهای ایرانی در رابطه با اهمیت آب است.

همچنین در مطلع شاهنامه هوشنگ دومین پادشاه پیشدادی به عنوان اولین معمار آب دنیا، با کشف و ساخت ابزارآلات فلزی به ساختن جوی ها و رام کردن رودخانه‌ها و جاری ساختن آب و انتقال آن به دشت ها، آبیاری و کشت های آبی را بنا نهاد و از این رهگذر توفیق یافت.

همچنین در دین مبین اسلام و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی می توان به دیدگاه قدسی قرآن به مقوله آب که آنرا حیات‌بخش، نشانه عظمت پروردگار، سمبل نعمت های معنوی و بهشتی، شراب طهور، منشأ حیات و اولین مخلوق خداوند اشاره کرد.

تجربه های ایرانیان در ساخت آب بناها، جمع آوری مستقیم آب باران، احداث سیستم های سطوح آبگیر، آب انبارها و برکه ها و سدها و بندها و آسیاب های آبی و شیوه های استخراج آبهای زیرزمینی به ویژه ابداع قنات از دیگر افتخارات ایرانیان متمدن در رابطه با آب است که ایرانیان را به عنوان پیشکسوتان آب و آبادانی ممتاز می سازد.

با این توصیف امروزه با رشد فزاینده جمعیت و افزایش مصرف آب و تاثیر تغییرات  اقلیمی بر منابع آبی و شیوه های نادرست و غیراصولی استفاده از آب در بخش های مختلف و افزایش صنایع آلوده کننده آب سبب شده که منابع محدود آب شیرین با تهدید جدی روبرو شود.

در کشور ما نیز به لحاظ شرایط اقلیمی و قرارگیری بر روی کمربند خشک دنیا منابع آب شیرین محدود است و از طرف دیگر وقوع پدیده تغییر اقلیم و تاثیرات منفی آن بر منابع آبی و مدیریت نادرست مصرف سبب شده که بزرگترین چالش کشور ما مسئله کم آبی باشد. از طرفی اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران با شیوع ویروس کرونا مواجه گردیده اند که علاوه بر این که بسیار مخرب و پرهزینه است بلکه مصرف آب را به شدت افزایش و فعالیت‌های عمرانی حوزه آب را تحت تاثیر قرار داده و چالش کمبود آب را تشدید نموده است، در این مبارزه که آب به عنوان مهمترین سلاح کارساز خط مقدم مقابله با این دشمن ناخوانده و منحوس است، جهت گذر از بحران کم آبی نیاز به برنامه‌ریزی و همکاری مردم می باشد تا با صرفه جویی در مصرف آب از وضعیت هشدار فعلی به سلامت گذر کنیم.

کد خبر: 774
  تاریخ خبر : 3 فروردین 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 3 فروردین 1399
 روابط عمومی
 1170
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 57
  • بیشترین بازدید همزمان : 323
  • بازدید امروز : 4,070
  • بازدید دیروز : 9,934
  • کل بازدید : 6,289,057
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 11:57:54
  • شناسه IP شما : 44.197.214.36

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خرم آباد – میدان 22 بهمن – بلوار ولیعصر – بالاتر از تقاطع 60 متری – شرکت آب منطقه ای لرستان
  • کدپستی : 6814993437
  • تلفن : 06633224023
  • فاکس : 06633208060
  • پست الکترونیکی : lsrw[at]lsrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 06633206020