سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، بزرگترین بازار شفاف دولت

انتشار اطلاعات معاملات تمامی وزارتخانه¬ها، دستگاه¬های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات و سایر قوانین مالی و معاملاتی بخش عمومی در راستا

دکتر سید امیر اصغری (مدیریت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) اشاره کردند که سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) (www.setadiran.ir)، بزرگترین سامانه معاملاتی دولت است که مبتنی بر مفاد، مواد و محتواهای قانونی متفاوت و استوار همانند ماده 50 قانون احکام دائمی توسعه کشور، ماده 9 برنامه توسعه ششم، تبصره 5 ماده 169 قانون اصلاح قانون مالیات¬های مستقیم و مصوبه¬های هیئت دولت شکل گرفته است. در این بازار الکترونیکی دولتی، وزارتخانه¬ها، دستگاه¬های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات و سایر قوانین مالی و معاملاتی بخش عمومی بایستی با رعایت قانون تجارت الکترونیکی و قانون برگزاری مناقصات، معاملات خود را در این بستر انجام دهند. در سوی دیگر این بازار بزرگ، تامین¬کنندگان کالا و خدمات کل کشور (اعم از اتحادیه¬ها، اصناف، انجمن¬های پیمانکاران و مشاوران) هستند که می¬توانند با حضور در این سامانه از منافع مالی معاملات انجام شده در سامانه ستاد منتفع گردند.

وی همچنین از مزایای سامانه ستاد به موارد زیر اشاره نمودند:

  1. ایجاد بستری شفاف جهت فسادزدایی انجام معاملات: با راه­اندازی این سامانه، هم­اکنون دولت این دانش را بطور کامل دارد که چه دستگاهی، چه معامله­ای را با چه کسانی، تحت چه ضوابطی، در چه رقابتی، با چه شرایطی و در چه زمانی انجام داده است. بایستی اذعان نمود که دیجیتالیزه کردن فرآیندهای سنتی، نرخ فساد را صفر نمی­کند اما ریسک انجام تخلف و فساد را کمینه می­کند. به عبارتی، اگر تعمدی در انجام تخلف وجود داشته باشد، ردپاها به وضوح در سیستم می­مانند. در سال 97، شفاف­سازی معاملات وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه ستاد انجام شد؛ بدین گونه که تمامی معاملاتی که وزارت صمت و سازمان­های تابعه آن انجام می­دهند و نصاب آنها از در زمره معاملات خرید جزئی به بالاتر (در سال 97، رقم دو میلیون و پانصد هزار تومان به بالا) بوده است در این سامانه در قسمت پنل شفا­ف­سازی معاملات قابل رویت است. در گام بعدی، در تیر ماه 98، اقلام اطلاعاتی تمامی معاملات وزارتخانه­ها، دستگاه­های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصات و سایر قوانین مالی و معاملاتی بخش عمومی نیز در این پنل، شفاف­سازی شدند. بدیهی است که اگر دستگاه­ها، افزون بر نظارة دستگاه­های نظارتی همانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، نظاره و نگاه عموم مردم را نیز بر فرآیند انجام معاملات خود ببینند، نرخ انجام تخلف کمینه خواهد گردید. البته این اطلاع ­رسانی، شفاف­سازی پس از انجام تمامی مراحل در سامانه ستاد است و رسالت این سامانه بسیار بیشتر از اطلاع­رسانی است.
  2. ایجاد یک بستر معاملاتی منصفانه برای رقابت تمامی تامین­کنندگان کالا و خدمات در کل کشور: سامانه ستاد بر بستر وب است؛ برای مثال برای تامین­کنندگان جنوب کشور، این امکان فراهم است که پاسخگوی نیازمندی­های دستگاه­های شمال کشور نیز باشند. لذا این امکان، می­تواند موجب رونق کسب و کارهایی شود که شاید تا دیروز تنها پاسخگوی دستگاه­های استان و یا شهر خود بودند و مساوات را در اختیار قرار می­دهد.  افزون بر این، در مزایده­های دولتی نیز، تعداد مزایده­گران بسیار بیشتر از حالت فیزیکی شده است. در برخی از مزایده­ها قریب 600 مزایده­گر در معامله شرکت می­کنند که این نشان­دهنده، حضور حداکثری از کل کشور در یک معامله و فراگیری سامانه است.
  3. ایجاد یک انباره از داده­های پرارزش برای استفاده در تصمیمات مدیریت کلان کشور: سامانه ستاد، اکنون تبدیل به انبارة دادة پرارزشی شده است که می­توان مبتنی بر کاویدن و پایش این داده­های عظیم، راهنماهای بسیار خوبی را جهت تصمیم­سازی و تصمیم­یاری برای سازمان­ها و ارگان­های مدیریتی ایجاد نمود. برای مثال سازمان برنامه و بودجه کشور می­تواند مبتنی بر هزینه­کرد سال گذشته دستگاه­ و نهادهایی که از بودجه دولتی ارتزاق نموده­اند، برآورد و تامین بودجه واقعی­تری را در سال آینده تخصیص دهد یا برای مثال می­توان سیاست­گذاری­های کلان پیرامون تولید یک کالای خاص، وارد نمودن آن یا خرید قطعی نمودن آن را بر مبنای داده­های واقعی سامانه انجام داد یا برای مثال مبتنی بر میزان مصرف یک کالای خاص در یک استان و تامین آن از استان­های دیگر، در سیاست­های تولیدی تدوین شده برای آن استان در صورت امکان بازنگری نمود.
  4. ایجاد و حفظ محرمانگی معاملات : تمامی پاکات معامله از جمله پاکت ج مناقصات که مشتمل بر پیشنهادات مالی است، با استفاده از روش­های ترکیبی رمزنگاری متقارن و نامتقارن رمز می­شوند و تنها توسط دستگاه­ معامله­گزار و تنها در زمانی که بایستی این پاکات گشوده شوند، بازگشایی می­شوند. افزون بر رمزنگاری، از امضای دیجیتال و مهرزمانی نیز بهره­برده می­شود که مشخص شود چه کسی بر روی چه سندی، چه زمانی مجوز چه کاری را داده است.
  5. جلوگیری از معامله کالاهای خارجی: هم­اکنون تعامل خوبی با معاونت امور صنایع وزارت صمت شکل گرفته است و کالاهایی که آن معاونت به یقین برسد که بدیل و نظیر داخلی  دارند و در سامانه ستاد نیز تامین­کننده آن حضور دارد را مشخص کرده و ارسال می­کنند تا در این سامانه، امکان معامله آنها غیرفعال شود.
  6. امکان نظارت سیستمی برای دستگاه­های نظارتی: با ورود به زیرسامانه اطلاعات مدیریتی سامانه ستاد، اطلاعات مورد نیاز برای مونیتورینگ و نظارت بر روند انجام معامله  برای دستگاه­های نظارتی فراهم شده است.
  7. ارتباط سیستمی با سامانه­های سازمان برنامه و بودجه: برای جلوگیری از تعدد ورود اطلاعات در سامانه­های متفاوت و همچنین دریافت اطلاعات صلاحیت پیمانکاران و مشاوران بطور سیستمی از سازمان برنامه­ و بودجه کشور، زیرساخت­های لازم برای تبادل داده­ها شکل گرفته است و ان­شالله تا پایان سال 98، این تبادل تکمیل گردد.
  8. انجام تمامی مراحل معاملات برای دستگاه­ها و نظارت بر این معاملات بدون کاغذ و تمامی الکترونیکی: طبق آمارهای کسب شده از سامانه، تاکنون بیش از 12 میلیون صفحه کاغذ مبتنی بر بکارگیری سامانه ستاد صرفه­جویی شده است.

دکتر اصغری همچنین پیرامون داده­های آماری سامانه اشاره کردند که مبتنی بر تکلیف ماده 9 برنامه توسعه ششم، هم­اکنون تمامی انواع معاملات در سامانه ستاد قابل بهره­برداری است و تاکنون بیش از 75 هزارمیلیارد تومان تراکنش مالی در این سامانه انجام شده است که بیش از 90 درصد این تراکنش­ها در دو سال گذشته صورت گرفته است (سامانه از سال 91 شروع به کار کرده است). همچنین تاکنون، بیش از 60 هزار مناقصه و 14 هزار مزایده در سامانه ستاد منتشر گردیده است.

 

وی افزود، از جمله اقداماتی که امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد به بار نشستن آن در سامانه ستاد باشیم عبارتند از:

  1. ارتباط سیستمی با بانک مرکزی برای احراز اصالت ضمانتنامه­های بانکی که ارائه این سرویس، موجب تسهیل فرآیند برای دستگاه­ها و تامین­کنندگان درحین معامله خواهد شد.
  2. فراهم نمودن امکان ثبت­نام غیرحضوری. مبتنی بر فراهم شدن وب­سرویس­های هویتی ثبت­احوال، شاهکار، اتباع خارجی، کد پستی، مجوزها و ... اکنون می­توان ثبت­نام را بدون حضور تامین­کنندگان به دفاتر ثبت­نام انجام داد.
  3. فراهم نمودن برنامه کاربردی و اپلیکیشن موبایلی برای خدمات سامانه
  4. کاربر پسندتر نمودن فرم­ها و فرآیندهای انجام معاملات
  5. ارتباطات سیسیتمی با سامانه­های مالی داخلی دستگاه­ها جهت تسریع فرآیندهای حسابرسی­های مالی برای ذیحسابان و دیوان محاسبات و اجتناب از دوباره­کاری­ها و اتلاف کاغذ

دکتر اصغری در نهایت افزود که اتاق­های بازرگانی، اتحادیه­ها و اصناف باید حضور پررنگ­تری برای معرفی این سامانه به افراد زیرمجموعه خود داشته باشند تا دایره­ وسیع­تری بتوانند از این بازار بزرگ به صورت منصفانه بهره­مند شوند.

کد خبر: 657
  تاریخ خبر : 20 تیر 1398
 1242
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 213
  • بیشترین بازدید همزمان : 388
  • بازدید امروز : 23,559
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 13,907,289
  • آخرین به روزرسانی : 3 دی 1403 13:58:32
  • شناسه IP شما : 52.14.204.52

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خرم آباد – میدان 22 بهمن – بلوار ولیعصر – بالاتر از تقاطع 60 متری – شرکت آب منطقه ای لرستان
  • کدپستی : 6814993437
  • تلفن : 06633224023
  • فاکس : 06633208060
  • پست الکترونیکی : lsrw[at]lsrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 06633206020