این شغل به منظور برنامه ریزی‘ حفاظت از منابع آب زیرزمینی و نظارت بر حسن اجرای برنامه ها و مدیریت آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی مربوطه و تدوین برنامه عملیاتی‘ پیشنهاد سیاست ها ‘ مدل های بهره برداری‘ بازنگری و بهبود در روش های بهره برداری و نگهداری به منظور استفاده حداکثر از سرمایه گذاری های انجام شده در تاسیسات مربوط به سدها و شبکه های آبیاری و زهکشی و سیستم مکانیزه امور مشترکین و مدیریت آئین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه صورت می پذیرد.
- برنامهریزی فعالیتهای بهرهبرداری و حفاظت کمی و کیفی از منابع آبهای زیرزمینی و سطحی
- سیاستگذاری و نظارت بر تهیه برنامهها و نظامهای بهرهبرداری و حفاظت از منابع آب، تأسیسات آبی و پیگیری اجرای برنامهها و دستورالعملها
- نظارت بر تهیه و مبادله موافقتنامههای تعمیرات و نگهداری و مرمت بازسازی، پیگیری اعتبارات مربوطه
- هدایت، راهبری امور بهرهبرداری، نگهداری، کنترل ایمنی و مدیریت بهینه تأسیسات آبی واگذارشده به بخش خصوصی
- سیاستگذاری و نظارت بر تهیه و تدوین، طراحی و اجرای برنامههای حفاظت و مهندسی رودخانهها، سواحل و تعیین بستر و حریم رودخانهها و تالابها
- هماهنگی و نظارت بر تهیه و تدوین سیستم امور مشترکین و وصول آببها و حق اشتراک و نظارت و ارزیابی عملکرد آن
- نظارت بر اجرای صحیح قانون توزیع عادلانه آب و سایر قوانین و مقررات و آئیننامههای مرتبط
- نظارت بر عملکرد واحدهای منابع آب شهرستانها در زمینه بهرهبرداری و حفاظت کمی و کیفی از منابع و تأسیسات آب
- هدایت، راهبری و نظارت بر اجرای طرحهای تعادلبخشی سفرههای آب زیرزمینی در چارچوب موافقتنامههای ذیربط
- برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی و هدایت امور مرتبط با رودخانههای مرزی و منابع آب مشترک بر اساس قوانین، مقررات و تعهدات قانونی
- پیگیری و هماهنگی ارتقاء سطح کمی و کیفی نیروی انسانی تأسیسات آبی و آموزشهای لازم
- هماهنگی با واحدهای طرح و توسعه در انتقال تأسیسات جدیدالاحداث به واحد بهرهبرداری و پیگیری امور مربوط
- بررسی و اقدام لازم جهت عملیاتی کردن و بهروزرسانی الگوی مصرف بهینه آب کشاورزی برای دشتها و شبکههای آبیاری مختلف و واگذاری اشتراکهای آب و صدور پروانهها بر حسب نوع کاربری در چارچوب آئیننامههای مربوط و مقررات جاری
- نظارت بر کنترل تعیین میزان حق اشتراک، حقآبه و آببها با همکاری واحدهای ذیربط و رعایت موارد قانونی جهت تصویب در هیئت مدیره شرکت
- تایید فرآیند انجام کار برای پذیرش مشترکین به منظور تسریع در زمان پاسخگویی و کاهش مراجعات متقاضیان و مشترکین
- همکاری در رسیدگی به شکایات مشترکین حقیقی و حقوقی
- راهبری واحدهای ذیربط در جهت ایجاد و هدایت شرکتهای بهرهبرداری و تشکلهای کشاورزی در شبکههای آبیاری و زهکشی به منظور برقراری نظام بهرهبرداری بهینه از منابع آب
- همکاری با سایر واحدها در جهت تدوین روشهای مدیریت کمآبی و مقابله با بحران آب
- نظارت بر انجام به موقع صحیح خدمترسانی به مشترکین بر اساس سازوکارهای از پیش تعیین شده
- دریافت و اعمال اهداف، سیاستها و خطمشی از شرکت مادر در امور درآمد و مشترکین
- برنامهریزی لازم به منظور انجام فعالیتهای شرکت و ارتقاء بهرهوری و بهبود فعالیتهای مربوط
- اجرای صحیح دستورالعملها و بخشنامههای صادره در ارتباط با امور مشترکین
- آگاهی دقیق از مبانی تعرفههای مورد عمل، تطبیق آنها با قوانین و مقررات شرکت
- کنترل قیمت تمام شده و تجزیه و تحلیل هزینه خدمات به مشترکین، بررسی و تعیین روشهای اقتصادی بهروز جهت کاهش هزینه و ارائه به حوزه مالی و پشتیبانی
- کنترل گزارش عدم پرداخت مطالبات مشترکین، بررسی علل عدم پرداخت و اقدام به قطع و وصل اشتراک در صورت لزوم
- نظارت بر اقدامات لازم در خصوص مکانیزه نمودن امور وصول درآمد و به روزنگهداشتن اطلاعات مربوط
- بررسی و اظهار نظر در مورد متقاضیان خاص و ارائه گزارش مربوط به مراجع بالادستی
- کنترل و بازنگری و اصلاح فرآیندهای انجام کار بطور مستمر
- تأیید پروانههای کفشکنی، لایروبی چاهها (به استثنای پروانههای حفر، اولین پروانه بهرهبرداری، پروانه تغییر محل چاهها در مناطق ممنوعه و پروانه حفر قنات) و مجوزهای مربوطه با هماهنگی معاونت حفاظت و بهرهبرداری
- تایید تمدید پروانههای بهرهبرداری (پس از وصول عوارض و حقالنظاره) به موجب مجوز صادرشده از معاونت حفاظت و بهرهبرداری
- نظارت مستمر بر عملکرد شرکتهای حفاری و بررسی موارد تخلف شرکتهای مذکور به منظور اعلام به مراجع قضایی و وزارت نیرو جهت اقدام مقتضی
- پیگیری دریافت کلیه حقوق دولتی مربوط
- بررسی گزارشات واصله در خصوص اقدامات خلاف قانون متخلفین وارجاع آن به واحد حقوقی جهت انجام اقدامات لازم
- تجزیه، تحلیل و تهیه گزارشات و ارائه به مقام مافوق
- هماهنگی با سایر معاونتها و دفاتر ستادی مدیرعامل در رابطه با پروژههای عمرانی و مطالعاتی از طریق معاونت حفاظت و بهرهبرداری و مدیرهماهنگی امور آب شهرستانها
- ایجاد هماهنگیهای لازم با واحد درآمد و مشترکین جهت وصول هزینههای جبرانی تأمین آب (موضوع ماده 12آئیننامه اجرایی فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب و بند ث تبصره 18 بودجه) و ارسال اسناد و مدارک لازم به آن واحد
- ایجاد هماهنگی لازم بین کمیسیون رسیدگی به صدور پروانهها و کارشناسان حفاظت قسمت جهت انجام اقدامات لازم بر روی پروندههای متقاضیان
- هماهنگی با ستاد شرکت آب منطقهای در بهرهبرداری، نگهداری و کنترل ایمنی سدها و سایر اقدامات مربوط
- پیگیری لازم جهت تعیین و معرفی پرسنل واحد ابلاغ نمایندگی مأمورین موضوع ماده 30 قانون توزیع عادلانه آب
- هماهنگی لازم در پیگیری تخلفات مربوط به مخازن سدها بر اساس گزارش مأمورین ماده 30
- بازدید و سرکشی از منطقه تحت سرپرستی در فواصل زمانی مناسب به منظور آگاهی یافتن از موارد تخلفات احتمالی، تهیه گزارش لازم و ارائه به مسئولین ذیربط
- فراهم نمودن امکانات نرمافزاری و سختافزاری جهت نگهداری سوابق پروندههای مشترکین و متقاضیان و مکانیزه نمودن اطلاعات
- ارائه شرح وظایف ابلاغی به کارکنان تحت امر و برخورد با موارد تخلف اداری و همچنین نظارت بر عملکرد کارکنان
- حضور در جلسات فرمانداریها یا سایر دستگاههای دولتی شهرستانهای زیرمجموعه به منظور دفاع از مواضع و حقوق شرکت و تبیین مقررات و قوانین جاری
- شفافسازی گردش کار فعالیتهای حفاظت و بهرهبرداری منابع آب و اطلاعرسانی مناسب و تسریع در روند کار متقاضیان در راستای طرح تکریم ارباب رجوع
- بررسی و انجام اقدامات لازم در مورد امور مربوط به نیروی انسانی تحت امر (از جمله ارزشیابی عملکرد، فوقالعاده اضافهکار و حقمأموریت، آموزش و امور رفاهی و وام کارکنان و ارائه به واحد ذیربط)
- نظارت بر تامین ملزومات اداری مورد نیاز و تقاضاهای خرید و خدمات و پیگیری جهت دریافت اجناس و خدمات
- نظارت بر نحوه بکارگیری اموال منقول و غیرمنقول تحویلی شرکت در منطقه عملکرد و بهسازی آنها
- نظارت، بازنگری و اصلاح فرآیندهای انجام کار بطور مستمر
- تایید سیاستها و مدلهای بهرهبرداری و تهیه و تدوین نظام برنامههای بهرهبرداری از سدهای مخزنی، تنظیمی، انحرافی و تأسیسات وابسته
- بررسی و تأئید عملکرد پیمانکاران جهت عقد قرارداد و پرداخت حق الزحمه
- تایید و نظارت برنامههای تولید نیرو با هماهنگی و ارتباط با مدیریت توانیر
- بررسی و اظهار نظر درخصوص سازماندهی اهداف و فعالیت های حوزه بهره برداری با نگرش فرایندی و تفکیک فعالیت های صف وستاد
- نظارت بر گزارش توجیهی جهت ممنوعیت بهره برداری از منابع آبهای زیرزمینی دشت ها در منطقه‘ تمدید یا رفع ممنوعیت با هماهنگی واحدهای ذیربط
- نظارت برتهیه دستورالعمل و انجام راهنمائی لازم در زمینه حریم و بستر رودخانه وانهار ومسیل ها به امورآب وادارات تابعه
- نظارت برعملکرد واحدهای شهرستانی در زمینه بهره برداری وحفاظت کمی وکیفی از منابع و تاسیسات آب
- نظارت درانجام امور مربوط به مشترکین آب کشاورزی ‘ صنعت شرب وپرورش ماهی و... و انجام امور مربوطه
- نظارت بر تهیه برنامه های لازم جهت شناسایی عوامل آلوده کننده منابع آب و پیگیری به منظور رفع آلودگی ها باهماهنگی و همکاری سایر ارگانها درچارچوب ضوابط ومقررات حفاظت کیفی وجلوگیری ازآلودگی آنها
- عضویت و فعالیت در کمیته های مرتبط با وظایف حوزه حسب ابلاغ صادره از سوی مدیرعامل
- طرح ریزی‘ هدایت‘ پیاده سازی وکنترل فعالیت های بهبود به منظور تسهیل در انجام فرایندهای حوزه بهره برداری و حفاظت و ایجاد تحول اداری
- کنترل گزارش تحلیلی از مجموعه عملکرد سالانه حوزه و سایر کارکردهای مرتبط با وظایف وماموریت های اصلی
- نظارت و تدوین برنامه های عملیاتی میان مدت و بلندمدت برای فعالیت های حوزه بهره برداری وحفاظت براساس جهت گیری ها وخط مشیهای کلان شرکت
- الگوبرداری از بهترین ها جهت بهبود فرایندهای کاری
- اجرای روش های اجرایی‘ دستورالعمل ها و سایر مستندات ابلاغ شده مصوب سازمانی
- نظارت عالیه بر حسن اجرای تمامی پروژه های طرح تعادل بخشی‘ تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب
- انجام سایر وظایف محوله در محدوده شغل و وظایف حوزه تحت مدیریت
|